ΤΟ ΡΑΔΙΟΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ "ΧΤΕΣ" ΚΑΙ ΤΟΥ "ΣΗΜΕΡΑ", ....ΤΟΥ "ΑΥΡΙΟ" ?

ΤΟ ΡΑΔΙΟΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΟ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΤΟΥ "ΧΤΕΣ" ΚΑΙ ΤΟΥ "ΣΗΜΕΡΑ", ....ΤΟΥ "ΑΥΡΙΟ" ?

Aν και εχω σταματήσει εδω και παρα πολλα χρόνια να ασχολουμαι με το Ερασιτεχνικό Ραδιόφωνο,και γενικά με την Ραδιοφωνική εκπομπή, έχοντας όμως ανεξήτηλες τις μνήμες και εμπειρίες που έζησα κυρίως στην εφηβική μου ηλικία, και βλεποντας, την γενική πορεία του Ραδιοφώνου αποφάσισα να γράψω το κείμενο αυτο.
Βλεποντας το παρελθον, το παρόν και το τυχον, μαλλον αβεβαιο μελλον του Ραδιοφώνου ,γενικά με έκανε να ανησυχήσω και να προβληματιστώ για την πορεία του, και την διατήρησή του στο μέλλον.
θα παρουσιάσω την άποψή μου, με όσες «πληροφορίες» και «εμπειρίες» έχω από τότε......
Αν και πιστεύω ότι Ιστορικα, δεν τα γνωρίζω καλα τα πράγματα , μια που ημουν πολυ μακριά απο Αθηνα, και μικρός ηλικιακά, ή για ορισμένα «ραδιοερασιτεχνικά» χρόνια, ουτε καν είχα γεννηθεί, θα προσπαθήσω οσο μπορώ να καταγράψω με ακρίβεια τα οσα γνωριζω.
Οτι παλια ιστορική πληροφορία αναφέρω είναι , με καθε επιφύλαξη, και ας με διορθωσουν οι παλαιότεροι , που τα γνωρίζουν ίσως καλύτερα, θα σας παρακαλέσω όμως μην με κατακρίνετε, αν τυχόν εχω υποπέσει σε παραλείψεις ή ιστορικά μή ορθές πληροφορίες, αλλά καταγράφω, ότι θυμαμαι απο αυτα που ειχα βιωσει, ή μου έλεγαν τότε άλλοι παλαιότεροι.
Όπως γνωρίζουμε όλοι οι πρώην και νυν ραδιοερασιτέχνες Am / Fm, αλλά και ακροατές τις τελευταίες δυο σχεδον δεκαετίες το «χόμπυ» (που σχεδον παντα θεωρείται παρανομο) εχει μειωθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό.
Η πτώση είχε ξεκινήσει ήδη μετά την καθιέρωση της «τάχα» Ελεύθερης Ραδιοφωνίας και κυρίως μετά το τέλος της Χιλιετίας....
Ενω μας άρεσε ο όρος «ραδιοπειρατές», και τον «επινοήσανε» αρχικα οι πρώτοι Ραδιοερασιτέχνες, από εκεί και ύστερα το Κράτος – Κρατικές Υπηρεσίες – και δημοσιογράφοι, τον «χρησιμοποιούσαν» τον όρο αυτό συνεχώς, αλλά πιστευω τις περισσότερες φορές με «δόλο» για να δηλώνει παντα το «παράνομο», το «μή νομιμο», που τελουσε ο Ραδιοερασιτεχνισμός, και οι αυτοί που τον εκπροσωπουσαν.
Εφημεριδες, Περιοδικά, Τηλεοραση, Ραδιόφωνο, Κρατικοί Λειτουργοί και υπηρεσίες, κατά κύριο λόγο, συνήθιζαν και συνεχίζουν,να αναφέρονται στην λέξη «ΡαδιοΠειρατής», με αρκετό κατακριτέο ύφος, δειχνοντας οτι πρόκειται για κάτι το Παράνομο.
Πράγματι έχει μια παραβατικότητα ίσως ως προς την παράνομη κατάληψη(πειρατεία) καποιας συχνότητας, μια που την Χρήση Ραδιοσυχνοτήτων την είχαν τότε μόνο οι Κρατικές Υπηρεσίες, και όσους εξουσιοδοτούσαν. Ποτέ όμως ούτε τότε αλλά ούτε και τώρα δεν ανέλυσαν ποτέ το «φαινόμενο» της Ραδιοπειρατείας, τί ακριβώς πρεσβεύει, τι προσφέρει στην κοινωνία, και τι προσφέρει στον Λαικό-Πολιτισμό, και Μουσικό-Πολιτισμό της Χώρας, και έτσι δεν επέτρεψε αυτό στο μέλλον να υποστηριχτεί, και να προωθηθεί ώς «χόμπυ». Μονο το ανάφεραν και το ανάλυαν ώς «παράβαση», και τους φίλους του «χόμπυ», ως Πειρατές και «παράνομους».
Για αυτό και επειδή σεβομαι την Προσφορά του Ερασιτεχνικού Ραδιοφώνου – (Ραδιοπειρατών), στην Eλληνική Κοινωνία, στην κουλτούρα, και κυρίως πια στον Λαικό Πολιτισμό, δεν θα χρησιμοποιήσω στο κείμενο το «σημα κατατεθεν» όρο «Ραδιοπειρατές», αλλά τον « λαικο-τεχνολογικο-πολιτιστικό» και πραγματικό όρο, Ερασιτέχνες του Ραδιοφώνου και για συντομία, Ραδιοερασιτέχνες.
Πριν διαβάσετε αυτό το κέιμενο, θα ήθελα πρώτα να παρακολουθήσετε, αυτό το πολύ παλιό βίντεο, που επέλεξα μεσα απο μερικά άλλα που υπαρχουν στο Διαδίκτυο, και που δείχνει καποιους από τους Πρώτους Ραδιοερασιτεχνικούς Σταθμούς στα ΑΜ, οι οποίοι αυτοαποκαλουταν Ραδιοπειρατές, αλλά προσωπικά δεν ξέρω αν μπορώ να τους χαρακτηρισω «Ραδιοπειρατές», σε σχέση με αυτά που πρόσφεραν στο κοινωνικό σύνολο και πολιτισμο, αφου μπορούσαν να λειτουργήσουν ελεύθερα, αρκεί να μην προκαλούν παρεμβολες σε Κρατική Τηλεόραση και κρατικές Ασυρματικές Υπηρεσίες.
Τότε για ένα χρονικό διάστημα εκείνες τις εποχές, επιτρέπονταν ελεύθερα η Ραδιοερασιτεχνική Εκπομπή, αλλά μόνο με ταλαντωτή L-C στην λυχνία, και έαν σε «πιανανε» να έχεις καποιον Κρύσταλλο! σε θεωρούσαν Κατάσκοπο, και σε οδηγούσαν στην Φυλακή.

***************************************

Ο ΡαδιοΕρασιτεχνισμός στις Ραδιοφωνικές Μπάντες στην Ελλάδα, όπως γνωρίζουμε, έχουν μια πολυ βαθιά χρονικά, ιστορική , λαικο-πολιτιστική και κοινωνικο-συναισθηματική αξία και κουλτούρα, που οι περισσότεροι που ασχολήθήκαμε, ή και ασχολούμαστε ακόμη, ίσως δεν έχουμε συνειδητοποιήσει ούτε στο ελάχιστο το τεράστιο μέγεθος της κοινωνικής, τεχνολογικής, επικοινωνιακής, συναισθηματικής, μουσικής και πολιτιστικής προσφοράς, στην Χώρας μας, και που συνεχίζεται σε ένα πολυ μικρό βαθμό ακόμα και σήμερα, σε σχέση με άλλα αναπτυγμένα Κράτη, που εδω και πάρα πολλά χρόνια τον ραδιοερασιτεχνισμό του ραδιοφώνου τα κράτη αυτά τον έχουν «εξαφανίσει», ή και δεν τον είχαν «ζήσει» και ποτέ.
Αν δεν κανω λάθος, ποτέ στα τόσα χρόνια της προσφοράς του ερασιτεχνικού ραδιοφώνου στην Ελλάδα, δεν ακούστηκε ,ούτε αναδείχθηκε και βραβεύτηκε με καποιες εκδηλώσεις, ούτε επιβεβαιώθηκε ποτέ Επισημα απο κανέναν ώς Ιστορικά Κοινωνικό-λαικο-πολιτιστικό φαινόμενο , ούτε Εκτιμήθηκε, Τιμήθηκε ή Επιβραβεύτηκε ποτέ αυτή η επικοινωνιακή, συναισθηματική, κοινωνική, πολιτιστική και «Μουσική» Ερασιτεχνικη Προσφορά !,.

Αλλά ουτε καν δόθηκε όπως άρμοζε, ουτε τότε( γιατι τα ΜΜΕ ήταν ελαχιστα) αλλά ούτε και τα τελευταία χρόνια, η δέουσα σημασία και η προβολή, για το τεχνολογικό «θαύμα» που επιτελούσαν τότε για πολλά χρόνια οι Ραδιο-Ερασιτέχνες έφηβοι – πιτσιρικάδες , που πολλοί είχαν και «ταλέντο» στα ηλεκτρονικά, αφου το μυαλό τους ήταν «ξυραφι» και τους πιάνανε τα χέρια, και κάνανε πολλες φορές και από το «μηδεν» ιδιοκατασκευές, πρωτότυπες κατασκευές, τεχνικές «πατέντες» και τροποποιήσεις!!!
Αν κανετε μια έρευνα για βίντεο και άλλες πληροφορίες στο διαδίκτυο σε σχέση με το Ερασιτεχνικό Ραδιόφωνο του τοτε, 70’ / 80’ /90’ θα ανακαλυψετε αρχεία , για τις εποχές του Ερασιτεχνικού Ραδιοφώνου, όπου ξεκινάει πολυ πρίν την εποχή του «Πολυτεχνείου (με τον Ιστορικό σταθμό των φοιτητών εκεί,) αλλά και με καποιες Εκπομπές, Συνεντεύξεις, Ντοκυμαντερ, φωτογραφίες και άρθρα σε εφημερίδες, για το τότε «φαινόμενο των ραδιοπειρατών».
Ελληνικές ταινίες, που πολλές απο αυτές ,σε μεγάλο βαθμό παρομοίαζαν πως λειτουργούσαν τοτε οι Σταθμοι, άρθρα σε Εφημερίδες, κλπ.....αλλά κυρίως όλα μιλούν για το Κυνηγητό που γινόταν τότε, με τα Ραδιογωνιόμετρα, τις συλλήψεις, και κατασχέσεις.
Δυστηχώς, όσα και αν είδα, όσα και αν διάβασα, κανένα βίντεο δεν μου «ανεδειξε» αυτό που ακριβώς ζούσαμε τότε με το Ερασιτεχνικό Ραδιόφωνο.
Καποιοι τηλεοπτικοι σταθμοί και δημοσιογράφοι και κυρίως μετά την νομική καθιέρωση της Ελεύθερης Ραδιοφωνίας, «κάλεσαν» τοτε σε εκπομπες, καποιους πολυ γνωστους Ραδιοερασιτέχνες, κυρίως ομως για Δημοσιογραφικό και Τηλεοπτικό ενδιαφέρον, και για να «δειξουν» τα κανάλια και οι δημοσιογράφοι τους, ότι ο Ραδιοερασιτεχνισμός τελείωσε εδώ, με την έλευση της επαγγελματικής Ιδιωτικης ραδιοφωνιας, και όχι για να τιμήσουν , να υποστηρίξουν, να βοηθησουν - προωθήσουν να συνεχιστεί, το «χομπυ» των Ραδιοερασιτεχνών, που το ειχαν ήδη σχεδόν «αφανίσει».

Όλοι αυτοί οι τότε «Μικροί Επιστήμονες» που ασχολούνταν ερασιτεχνικά με το ραδιόφωνο , ανέδειξαν, διέδοσαν, και ανέπτυξαν τεχνολογικά το Ραδιόφωνο , την Μουσική , την δημιουργία, την ομαδικότητα, την επικοινωνία, την φαντασία, την απλότητα και την «Μαγεία» του Ραδιοφώνου, σε όλα τα άκρη της Ελλάδος, και σε κάθε πόλη και Χωριό, άκρη της Χώρας, αφου ακόμα και εκει , πάντα θα υπήρχε έστω και μια Λυχνία AM ή FM να εκπέμπει...!!!
Αυτοί οι «Μικροί Επιστήμονες – ΡαδιοΕρασιτέχνες» Κανοντας κομπόδεμα το εβδομαδιαίο χαρτζηλικι τους για την αγορά εξαρτηματων, συσκευων,και δίσκων, έκατσαν ατελειωτες ώρες, σχεδιάζοντας, και κατασκευαζοντας πομπους, «σπαζωντας» το κεφάλι τους, και βρισκοντας λυσεις, και πατέντες ώστε να καταφέρουν να εκπέμψουν.
Αυτοί οι «Μικροί Επιστήμονες – ΡαδιοΕρασιτέχνες» ανέδειξαν και προώθησαν για Χρόνια, Τραγούδια και Τραγουδιστές, Έλληνες και Ξένους, και κάνοντας Χιλιάδες ακροατές ,κυρίως νέους, να διασκεδάζουν, να γνωρίζουν την Μουσική του Εσωτερικού και Εξωτερικού, να αγαπάνε την Μουσική, να χρησιμοποιουν την Μουσική για να εκφραζουν τα συναισθήματά τους, να πηγαίνουν να αγοράζουν Δίσκους και Κασσέτες ή και να γράφουν Κασσέτες με «Λιστα Επιλογών» των αγαπημένων τους τραγουδιών και τραγουδιστών στα δισκοπωλεία της γειτονιάς τους!!!
Αυτοί οι «Μικροί Επιστήμονες – ΡαδιοΕρασιτέχνες» κάνανε πολλούς ακροατές να αναμένουν υπομονετικά και με «καρδιοχτύπι» να παίξει το αγαπημένο τους τραγούδι, ζητώντας το ακόμα και πολλές φορές συνεχεια μεσα σε μια εκπομπή, με την αφιέρωσή τους στο αγαπημένο τους πρόσωπο, συγγενή, φίλο ή κυρίως στον «έρωτά»τους, πολλές φορές αφήνοντας να κυλήσει ένα δακρυ (ή και περισσότερα), και περιμένοντας με προσμονή, λαχτάρα και καρδιοχτύπι, την ανταπόδωση της αφιέρωσης τους.
Η διοργάνωση παρτυ, και διαγωνισμων, οι προσκλήσεις και επισκέψεις ακροατών σε σταθμους....ηταν απο τα καθημερινά, της κοινωνικής επαφής, εκείνης της εποχής.....
Όλα αυτά δεν ήταν Πολιτισμός? Δεν ηταν Κουλτούρα? Δεν ήταν επικοινωνια? Δεν ήταν πραγματική Προσφορά στον Ακροατή? στο Ραδιόφωνο? στην Τέχνη και Τεχνολογία του Ραδιοφώνου στην Ελλάδα? στην Μουσική? χωρίς κέρδη , εύσημα, βραβεία, και πτυχία.
Απλά, ένας απλός Μαθητής, Γυμνασίου – Λυκέιου, ένας Φοιτητής, ένας Ελευθερος Επαγγελματίας , ένας Οικοδόμος, ενας οποιοσδήποτε από όλους μας , μπορουσε να Προσφέρει στο Κοινωνικό Σύνολο,, Μουσική, Συναισθήματα, Πάθη, Λατρεία, Ικανοποίηση και Διασκέδαση, και γενικά απλοχερα, την «μαγεία» του Ραδιοφώνου.
Κανενας να μην τον γνωρίζει, ποιος έιναι, αλλά ουτε αυτός να γνωρίζει το ακροατήριό του, αφου, κανένας ραδιοερασιτέχνης δεν γνωριζε ποτέ πραγματικά πόσοι τον ακουν.
Όλα αυτά, Έτσι απλά, χωρις ανταλλάγματα, και κερδη.
Ποιο Κράτος τα αναγνώρισε και εκτίμησε ποτέ αυτά? Ποιο Κράτος αναγνώρισε και εκτίμησε ποτέ αυτούς τους ανθρώπους?? Ποιο Κράτος αναγνώρισε και εκτίμησε ποτέ αυτή την Προσφορά στο κοινωνικο σύνολο, στα μουσικά δρώμενα, και κυρίως ποιο κράτος αναγνώρισε ποτέ το «τεχνικό» ταλέντο ορισμένων απο αυτών των απλών ανθρώπων ή γενικά το «χομπυ» τους και τους βοήθησε να το αξιοποιήσουν, ή να το συνεχίσουν? Δυστηχώς, κανένας..(?).....
Aπό το Κρατος?, μονο πάντα Κυνήγημα, ραδιογωνιόμετρα, συλληψεις, κατασχέσεις, πρόστιμα.....κλπ.
Χρόνια και Χρόνια Δημοκρατίας, το γνωστό κυνηγητό της Γάτας με το Ποντίκι.......όπως στα κινουμενα σχέδια με τον Τom & Jerry.
ή μήπως αδικώ το κράτος και τους πολιτικούς, και πράγματι , ανταμειψαν τους ΡαδιοΕρασιτέχνες??
Ναι, και όμως τους αντάμειψαν!.....τους αντάμειψαν με ψευτικα λογια και υποσχέσεις, που στην τελική αν υλοποιούταν, θα έδινε στους ερασιτέχνες, μονο την ηθική ικανοποίηση, και την ενασχόληση με το χόμπυ του ραδιοερασιτεχνισμού, σε μια «γωνιά» της μπαντας, που άλλωστε αυτό ήθελαν κατα βαθος οι ερασιτέχνες τότε, που βλεπανε οτι έρχονται οι επαγγελματικοί ιδιωτικοί σταθμοι, και θα τους αφανίσουν.
‘Oμως πέρα απο τα ψευτικα λογια και τις υποσχέσεις, τους ανταμειψαν και με κατι καλύτερο.....τους «εδειξαν» και έναν εναλλακτικο δρόμο που είχε βεβαιως χρήμα – κέρδος, δόξα και αξιώσεις, και εκεί ήταν η «Φάκα» που «διέσπασε» τον Ραδιοερασιτεχνισμό.
Όσοι Ερασιτέχνες, είχαν «ταλέντο» στην ραδιοφωνική παραγωγή εκπομπών, με άνεση, καλή φωνή, και «μαεστρία» του «λεγειν» στο μικρόφωνο, με την έισοδο της Eλεύθερης Ραδιοφωνίας, πολλοί απο αυτούς «αναδείχτηκαν» και σταδιοδρόμησαν μεν, αλλά μόνο «Επαγγελματικά / Επιχειρηματικά».
Πολλοί από αυτούς μέχρι και τηλεοπτικές εκπομπές κάνανε και κάνουν ακόμα.......
Άλλοι ερασιτέχνες συνέχισαν ως Ραδιοφωνικοί Παραγωγοί σε Επαγγελματικά Ραδιόφωνα, άλλοι απο Ερασιτέχνες έγιναν Επαγγελματίες αφου μπορουσαν πια να ξεκινήσουν δικό τους Επαγγελματικό Ραδιοφωνο, άλλοι απογοητέυτηκαν, απο το «φιασκο» της ταχα Ελευθερης Ραδιοφωνίας και των αδειών, και παράτησαν τελείως τον Ραδιόερασιτεχνισμο και γενικά την Ραδιόφωνική εκπομπή, άλλοι συνέχισαν να έιναι κανονικά Ραδιοερασιτέχνες όπως παλιά! και παρόλο το ανελεητο κυνήγημα συνέχισαν, και ελάχιστοι συνεχίζουν και ακόμα, και άλλοι που ήταν Ραδιοερασιτέχνες κυρίως με την τεχνική σημασια της λέξεως, ταυτόχρονα σπουδασαν ηλεκτρονικά, και πολλοί απο αυτούς προσλήφθηκαν στο Δημόσιο, ή άλλοι δουλεψαν ως τεχνικοί σε Επιχ/σεις ή Σταθμούς, ή άλλοι άνοιξαν καποιο κατάστημα με συστήματα εκπομπης, ηλεκτρονικά έιδη, εξαρτήματα και επισκευές. Τέτοια καταστήματα υπηρχαν βέβαια και απο πολυ παλιοτερα, απο όπου πολλοι Ερασιτεχνες «ψωνιζαν» απο εκει ενισχυτές, πικάπ, σχεδια, πομπους, και εξαρτηματα.
Πως όμως διέσπασαν τότε τους ερασιτέχνες?
Απλά,..... τα πραγματα ερχόταν σχεδον απο μόνα τους, όπως στο εξωτερικό, αφου τότε «ανθούσε» το ιδιωτικό επαγγελματικο FM Ραδιόφωνο στην Ευρώπη, και η Ελλάδα ως Ευρωπαική Χωρα, έπρεπε να μπει και αυτή στον «χορό» του ελεύθερου κέρδους, έτσι ξεκίνησε το «παραμύθι» της «ταχα» Ελεύθερης Ραδιοφωνίας, που θα δίνονταν Άδειες σε Επαγγελματικούς, αλλά και σε Ερασιτέχνες.
Ετσι οι πολιτικοί Υποσχέθηκαν, και χτύπαγαν «φιλικά» στην πλάτη, καποιους Ραδιοερασιτέχνες που ανησύχησαν για το «τι μέλλει γενέσθαι» του ραδιοερασιτεχνισμού.
Και οι Πολιτικοί έτσι κανανε, όπως «ταξανε».......αλλά μονο στην αρχή, μεχρι οι Ραδιοερασιτέχνες να πέσουν στην «Φάκα»......
Κάποιοι ερασιτέχνες, όντως τότε καταθέτωντας χαρτιά και παράβολα πήραν Ερασιτεχνικές Άδειες, για συχνότητες από 106 έως 108.
Πράγματι, και δυο μεγαλυτεροι Φίλοι μου που κάνανε Χαρτιά τότε, ο ένας πήρε Ερασιτεχνική Άδεια, εδώ για την πόλη μου, και ο άλλος δεν κατάφερε να την πάρει.
Αφού δόθηκαν αυτές οι Ερασιτεχνικές Άδειες, μετά απο λιγο καιρό καταργήθηκαν, ή έπρεπε να ξανακανεις χαρτιά μονο για επαγγελματικό για να επιβιώσεις,και έτσι οι περισσότεροι και πάλι έγιναν «παράνομοι»....ωραίο έ??
Τους Επαγγελματίες, τους «ρίξανε» και αυτούς μετά, αλλά εν μέρει, αφού τους προμήθευαν με ένα παλιόχαρτο που δεν είχε καμια πλήρη αξία αδειοδότησης, για να μπορούν να τους έχουν παντα «στο χέρι» αλλά και όποιος ήθελε άλλος και ειχε και λιγο χρήμα άνοιγε, «πειρατικά επαγγελματικά» κάποιοι κατέθεταν ίσως και χαρτια για να έχουν και μια «καλυψη», και περιμένωντας, έβγαζαν χρήμα!
Μια «ημι-επαγγελματοπειρατική» χαοτική κατάσταση που έκανε την μπάντα να ασφυκτιά απο Ραδιόφωνα στις αρσες κυρίως στις πολυ μεγάλες πολεις, τα περισσότερα, κυριως οικονομικού κέρδους, και πολιτικων σκοπιμοτήτων,με ατελείωτα ΚW στον «αέρα».
Σε μια Ασφυκτική κυρίως «Εμπορικο- κερδοσκοπικο - πολιτικο - πελατειακή» πια Μπάντα, οι αυθεντικοί Ραδιοερασιτέχνες, ήταν σαν τις «Μύγες πάνω σε Αχινό» , που προσπαθούσαν απεγνωσμένα να βρουν μια κενή/άδεια συχνότητα, να «κουρνιάσουν» αλλά είτε δεν έβρισκαν, είτε τους κυνηγούσαν ή και αν έβρισκαν, μετά απο λίγο τους «τάπωνε» κάποιος νέος επαγγελματικός ή «ημι-επαγγελματικος σταθμός, .........που ξεφύτρωναν τότε σαν τα «μανιτάρια».
Άλλο παρακλάδι που προσέλκυσε τότε πολλους Ραδιοερασιτέχνες των AM /FM μια που έιχαν απογοητευτεί από το Ραδιόφωνο, ήταν και το πολυ σεβαστό και ενδιαφέρον Ραδιοερασιτεχνικό Χόμπυ του Χειριστή και Εγκαταστάτη Ασυρμάτικών Συσκευών και Κεραιών Ασυρμάτου, που βρισκόταν σε «άνθηση», αφού πολλοί απο αυτούς, όπως και εγώ, ταυτόχρονα με τον Ραδιοερασιτεχνισμο στα AM/FM, καναμε καθημερινή χρήση και τα Ραδιοτηλέφωνα CΒ , (Ασύρματα Ραδιοτηλεφωνα Πολιτών) και έτσι αργότερα με καποιες εξετάσεις σε βασικά ηλεκτρονικά, και Μορσικό, πήραμε Πτυχίο και Άδεια Ραδιοερασιτέχνη - (Χειριστή Ασυρματικών Συσκευών και Εγκαταστάτη Κεραιοσυστημάτων σε συγκεκριμένες Ραδιοερασιτεχνικες Ασυρματικές Μπάντες (ζώνες)Συχνοτήτων), η οποία φυσικά άδεια δεν εχει καμία σχέση με Ερασιτεχνικούς Ραδιοφωνικους Σταθμούς ΑΜ/FM.
Αλλος κυριος λογος της μειωσης του Ραδιοερασιτεχνισμού ήταν, και ειναι μεχρι και σήμερα , η «εισχώρηση» και ανάπτυξη νέων Τεχνολογιών Επικοινωνίας, κινητο τηλεφωνο, ίντερνετ, κλπ.
Κυρίως τώρα, λόγω της οικονομικής Κρίσης , πολλοί ξαναξεκίνησαν το «Χόμπυ», κυρίως στα AΜ μια και υπάρχει περισσότερος ελεύθερος χρόνος / αλλά και «αέρας», αλλά η δυναμική μικρή, και οι σταθμοί παρόλο που συνεχίζουν, τις παραδοσιακες αυθεντικά όπως παλιά, αλλά και Σϋγρονες πια ιδιοκατασκευές , αυτοι που κανουν αυθεντικες μουσικες εκπομπες όπως παλια, είναι λιγοι, αφου το ακροατήριο είναι πια σχεδόν ανύρπακτο, και ετσι, επιδίδονται περισσότερο μεταξύ τους σε ποιότητα διαμόρφωσης και μέτρησης σημάτων.
Ποιος όμως πραγματικά φταίει για το Ραδιοερασιτεχνικό Ραδιοφωνικό τοπίο, απο την Εποχή της Ελεύθερης Ραδιοφωνίας και έπειτα???
Άποψή μου ειναι, οτι εκτός απο το Κράτος, πολιτικους, ιδιώτες, για την διάσπαση και συρρίκνωση του ραδιοερασιτεχνικού ραδιοφωνικού τοπίου στην ελλάδα, μερίδιο ευθύνης το δίνω και σε εμας τους ίδιους, και τους παλαιότερους ερασιτέχνες, Fm /Am.
Τότε που οι πολιτικοι έφεραν την ελευθερη ραδιοφωνια και τηλεόραση και άρχισαν να δινουν άδειες, και ρίχνοντας στη «φακα» τους Ερασιτέχνες, με την ταχα ερασιτεχνική νομιμοποίησή τους, έπρεπε μετα το «ριξιμο» απο τους πολιτικους , και με ηθικους αυτουργους τους τοτε Ιδιώτες, να συσπειρωθούμε, και να διεκδικησουμε το χόμπυ μας, αυτο που μας έταξαν και το πηρανε ή έκλεψαν (Πειρατικά) για εμπορική «εκμετάλλευση», και όχι μεσα απο τα χερια μας, γιατι οι ραδιοσυχνότητες ποτέ δεν μας ανήκανε, άλλά μεσα απο την καρδιά μας, την ψυχή μας, την ζωή μας, την κοινωνία μας , την κουλτουρα μας, και τον λαικό πολιτισμό της Χώρας μας.
Γιατί ομως δεν έγινε αυτό? Γιατι δεν υπήρξε αντίδραση? συσπείρωση? διεκδίκηση?...
Μηπως φταίγανε οι ίδιοι οι Ερασιτέχνες?
Για ενα μικρο διάστημα κατι πηγε να γινει, αλλα μετα οι ιδιωτες και καποιοι «διαχειριστές» πνευματικών δικαιώμάτων αρχισαν να "αντιδρουν", αλλα κυριως πολλοί πρωην ερασιτέχνες, που μετατράπηκαν σε επαγγελματίες, και άρχισαν την κονόμα ή και μερικοί τα «γλειψήματα» πισω απο τους πολιτικάντες, οι ιδιοι κυριως αυτοι οι πρώην ερασιτεχνες και νυν "επιχειρηματιες-επαγγελματιες" έβαλαν την "ταφόπλακα" στους ερασιτέχνες.!
Κυνηγώντας και καταγγέλοντας τους ίδιους , τους πρώην ραδιο-συναδέρφους τους, γιατι τους εκοβαν ακροαματικοτητα, και χρημα,και μεσο των πολιτικών προσώπων και κομματων που εξυπηρετούσαν και υπερασπίζονταν, εξαφανισαν καθε νομο, και προοπτική για χορήγηση ερασιτεχνικών συχνοτήτων και αδειών, όπως και ενεργοποίησαν αυστηρά προστιμα και επιπτώσεις, "εγλωβιζοντας" έτσι καθε ραδιοερασιτεχνική / ραδιφωνική δραστηριότητα .
Οι ίδιοι οι ερασιτέχνες που εγιναν μετέπειτα επαγγελματιες , αποδεκάτισαν μεγάλο μερος απο αυθεντικούς ραδιο-ερασιτέχνες που δεν εγιναν ποτε επαγγελματιες ή γιατί δεν ηθελαν , ή γιατί δεν είχαν σκοπό το κέρδος, αλλά ήθελαν να συνεχίσουν να υποστηρίζουν ένα μεγαλο μερος της κοινωνικης και πολιτιστικής προσφορας , ως «χόμπυ» με το οποίο προσφεραν, διασκεδαζαν και ικανοποιουνταν κατασκευαστικά – τεχνικά, ψυχικά, πνευματικά, και κοινωνικά.
Και δυστυχώς τα τελευταία χρόνια, βλέπω ορισμένους πρωην "Επαγγελματιες", που είχαν σταθμους και τους πούλησαν ή τους έκλεισαν, να εχουν επιστρέψει, και παλι στα ραδιοερασιτεχνικά ραδιοφωνικά δρώμενα και να παραπονιουνται επειδή δεν μπορουν να ανοίξουν μηχανημα και να κανουν το χόμπυ τους γιατι τους κυνηγάνε.....τι Υποκρισία!
Φυσικα και δεν ηταν ολοι οι Επαγγελματιες του κυνηγητου, και της καταγγελιας, και υπαρχουν και εξαιρεσεις που κανανε απλα την Επαγγελματική τους Δραστηριότητα για την επιβίωση τους χωρίς να κυνηγάνε άλλους επαγγελματίες ή ερασιτέχνες.
Υπηρχαν και επαγγελματίες που ειχαν μεν Επαγγελματικό Σταθμό, αλλά τα βράδια που γυρνούσαν στο σπιτι, «άνοιγαν» τους Ραδιοερασιτεχνικούς τους οικιακους διακόπτες εκπομπης και κάνανε προγραμμα.
Πολλοί όμως κοιταζαν μονο το χρημα-κερδος με καθε τρόπο, ακομα και αν καταγγειλαν και φιλους – γνωστους παλιους ερασιτεχνες ή και επαγγελματίες που τους έκαναν «ζημιά»!
Επισης καταγγελιες γινόταν παντα και από πολιτες – γειτόνους που είτε ήταν καθ’αυτου «Ρουφιάνοι» , είτε δεν ήθελαν να βλεπουν, ή «φοβούταν» να υπαρχουν Κεραιες δίπλα τους (ενω τωρα τις εχουν και αυτοι και τα παιδιά τους και τα εγγόνια τους κολλητα στο κεφάλι τους, με το κινητό, και δεν τους ενοχλει.) Καταγελιες απο γειτόνους, και όχι μονο, γιατί είχαν παρεμβολες στις τηλεοράσεις τους, και με το δίκιο τους, αφου αντι να ακουν και να βλεπουν τον «αείμνηστο» Αντρεα Παπανδρεου και τον Κων/νο Μητσοτακη να «ταζουν» θέσεις στο δημόσιο και να δίνουν Χρήμα, άκουγαν μεσα στην τηλεόραση τον ραδιοφωνικό σταθμό της Γειτονιάς......(ίσως και καλό να τους έκαναν τοτε με τις παρεμβολές , που δεν μπορουσαν να τους δουνε,.....αλλά που να το εκτιμήσει κάποιος αυτό τότε.)
Δεν θέλω να υπερασπιστώ, και να «αθωωσω» όρισμένους Ερασιτέχνες, που κανανε κυρίως λογω άγνοιας ή αμέλειας, ή και εσκεμμένα παρεμβολες και άλλες παρατυπίες, γιατί εννοείται οτι όφειλαν παντα να σεβονται τους συνανθρώπους τους, το χόμπυ τους, αλλά και τους ίδιουε τους εαυτούς τους. και να μην δημιουργουν τέτοια προβληματα, και αν τυχόν δημιουργουσαν έπρεπε να τα λύνουν άμεσα, και οχι να «αμαυρίζουν» το χόμπυ που εκπροσωπούν.
Καταγγελίες, γινόταν και απο διάφορες Κρατικές Υπηρεσίες όπου ραδιοφωνικοί σταθμοί κυρίως «άθελά» τους κανανε παρεμβολες σε Ασυρμάτους Κρατικών Υπηρεσιών.
Φταινε ομως και πάλι οι Ραδιοερασιτέχνες, που όλα αυτά τα υπόλοιπα χρόνια, μετά την ελεύθερη ραδιοφωνία, δεν αγωνίστηκαν, και δεν προσπάθησαν να διεκδικήσουν ποτε τα δικαιώματα τους στα στην μπαντα, αλλά τους δικαιολογώ και εν μερη, γιατί λιγο μετά την Ελεύθερη Ραδιοφωνία, το 95-96, ειχαν μεινει ελάχιστοι, αφου οι περισσότεροι ή ειχαν γινει επαγγελματίες, ή εκαναν εκπομπές σε επαγγελματικους σταθμους ή ειχανε εγκαταλείψει το «χομπυ», και πηγαν προς τον Ασυρματικό Ραδιοερασιτεχνισμό, αφου απογοητευτικαν απο την χαοτική - ασφυκτική κατασταση που επικρατουσε στην μπαντα, και απο το ανελεητο συνεχες «κυνηγητο» με διάφορες ποικιλες μεθόδους, αφου και οι «επαγγελματικοί» νομικά δεν ηταν πληρως αδειοδοτικά πια «καλυμμένοι».
Για αυτο τωρα μην κλαιγομαστε, για την πολυετή απουσία μας απο τα FM. Μόνοι μας τα δημιουργησαμε, τα προκαλεσαμε, και τα ζουμε μεχρι και σήμερα. Ποτέ δεν ενωθήκαμε, δεν συννενοηθήκαμε και δεν αγωνιστήκαμε να διεκδικησουμε.
Αφησαμε τοτε εκεινη την ευκαιρια που έιχαμε, ώστε να μπορέσει να συνεχιστεί απροσκοπτα ο Ραδιοερασιτεχνισμός, και συσπειρωμενοι να διεκδικουσαμε πολλά περισσότερα.
Το Ραδιόφωνο μετα την εμπορευματοποίησή του, άρχισε να αλλάζει μορφή, άλλαξε πρόσωπο, έγινε πιο «σκληρό», πιο «ανταγωνιστικό», πιο «αγριο», πιο «εχθρικο», χάθηκε ενα πολυ μεγάλο μερος απο εκείνη την Μαγεία που είχε. Εγινε απλα ενα Εμπορικο Μέσο –«εργαλείο», με στόχο παντα το κερδος, και σε έναν μεγάλο βαθμό, την Πολιτικη προπαγανδα και πολιτική «χαλιναγωγηση» των ακροατών. Πολυ μικρή προσφορά στον ακροατή σε σχεση με το Κερδος που λαμβαναν, και τον χρόνο που ο ακροατης ηταν συντονισμένος.
Όμως να που ο κύκλος σφίγγει πια εδω και πολυ καιρό, και για τους επαγγελματίες του Ραδιοφώνου, και ιδιάιτερα των επαρχιακών σταθμών.
Η εισαγωγή του ραδιοφώνου στο ίντερνετ, βάζει σιγά σιγά την «θηλεια» στα μικρο-μεσαία Ραδιόφωνα της επικράτειας, που κακως στο ίντερνετ, τα ονομαζουν Ραδιοφωνα, μονο τον όρο «Διαδικτυακα Ραδιόφωνα» μπορω να δεχτώ για αυτους που μεταδίδουν το προγραμμά τους στα FM και στο ιντερνετ. Οι υπολοιποι που ειναι μονο στο Ιντερνετ δεν ειναι Ραδιόφωνα, αλλά οι τεχνολογικες εποχές αλλάζουν, τουλαχιστον όμως να διατηρουμε την πραγματική «εννοια» των λέξεων ώστε να διατηρείται ιστορικά και αυθεντικά ο πολιτισμος μας.
ΣTους Επαγγελματίκούς σταθμους, κατανεμησαν τα κεντρα εκπομπής τους αναλογα σε ποιο νομό ανήκουν, τους επεβαλαν να αναμεταδιδουν τις πιο ακροαματικες τους ώρες με πρόγραμμα μεγαλων Αθηναικών σταθμών, χανοντας πια την τοπική τους ραδιοφωνική ταυτότητα, «ο σταθμός της πόλης μας» και το οπικό ακροατήριό τους. Εχουν γίνει απλά οι αναμεταδότες «παπαγαλάκια» των συμφερόντων των «μεγάλων». Τέλος στα είδη Μουσικής, που έπαιζαν και εκπροσωπούσαν, τωρα, ότι παιζουν οι «μεγάλοι» συν και η απο πολυ παλια τακτικη των στανταρντ «playlists – κονσερβες» που παιζουν μερα νυχτα συνεχως.
Συρρικνωνονται και ολοι οι επαγγελματικοί σιγα σιγα, χωρις ίσως να το καταλαβαίνουν ,και όπου ναναι θα έρθει και το τέλος τους, αφήνοντας μονο Μεγάλα Ραδιόφωνα να «κατεχουν» ακροατήριο και συχνότητες στην Επικράτεια.
Και όσοι Επαγγελματίες νομίζουν οτι με το Ψηφιακο DAB, θα είναι καλυτερα, κανουν λάθος, εκτός και αν τους αρέσει να αρχίσουν να πληρώνουν για να ενοικιαζουν χρονικα το «κανάλι εκπομπής » τους μεσο π.χ. καποιου παρόχου ή να «χαθουν» (οπως στο Διαδίκτυο) μεσα σε εκατοντάδες άλλους σταθμούς, και οι ακροατές να ακουνε μονο τους «μεγάλους» αφου ετσι κι αλλιώς απο τωρα τους «προετοιμαζετε» να τους ακουν, αφου τους αναμεταδίδετε. Μήπως για αυτό περιμένουν το DAB???....
Οσοι ραδιοερασιτεχνες νομίζουμε και «τριβουμε τα χερια μας» οτι με το ψηφιακό Ραδιόφωνο, θα εχουμε την μπαντα δικη μας. Πιστευω Κανουμε Πολύ Μεγάλο Λάθος!
Εκτός του ότι μπορεί να μην μας αφησουν, και να απαγορευτεί με χειρότερα μετρα και πρόστιμα, αφου ξέρουν και αυτοί τι πρόκειται να γίνει, ή και να μας "αφήσουν" όπως και στα am, το χειρότερο και πολυ πιο σημαντικότερο είναι ότι η αλλαγή απο αναλογικό σε ψηφιακό σήμα, στην Ελλαδα θα ειναι τοσο γρήγορη, συντομη, και αποτομη, οπως εγινε με την τηλεόραση!!! Πειτε μου, βλέπετε, η ψάχνετε πια εσεις , ή ο οποιοσδηποτε πολιτης - τηλεθεατης , για αναλογικά καναλια στην τηλεόραση??
Αφήστε που όλοι μας απο τότε που έγιναν πολλά τα καναλια, στις πρώτες εμφανεις μνημες του τηλεκοντρολ έχουμε μονο τους Μεγάλους Τηλεοπτικους Σταθμους.
Ακομα και στο Διαδίκτυο εκεί ήδη έχει «χαθεί το παιχνίδι» αφού οι περισσότεροι ακροατές επιλέγουν μονο Μεγαλους Σταθμους, οι επαγγελματικοι σταθμοί της επαρχίας, και οι ερασιτεχνικοι σταθμοι στο «χαώδες» διαδίκτυο έιναι σαν να μην υπαρχουν κάν, μονοι τους stream-άρουν, και μόνο οι ίδιοι και καποιοι γνωστοι τους, τους ακουνε......ποια η Μαγεια? η Δημιουργία? η τεχνική εξευρεύνηση και πειραματισμος? το άγνωστο ακροατήριο που σε ακουει? το αποτέλεσμα ? η ικανοποίηση? ο λαικός πολιτισμός, η κουλτουρα, η επικοινωνία, η προσφορά, η διαδοση διαφόρων ειδών μουσικής,? .....όλα πια «ετοιμα» και «κονσερβα» σε ψυχρά - άψυχα «κονσερβοκουτια».....
Με το ψηφιακό ραδιόφωνο δεν θα ακούει κανενας πολίτης-ακροατης αναλογικά FM, αλλά δεv θα ακούνε ουτε καν οι ελαχιστοι που ακουν τωρα τα ΑΜ.
Αφου όσο καθυστερεί το ψηφιακό ραδιόφωνο στην Ελλάδα, τοσο το χειρότερο, αφου οι Νέας Γενιας Ψηφιακοί δέκτες που θα βγαίνουν τότε ευρωπαικά, και θα ξεκινήσουν να ερχονται στην Ελλάδα όποτε καθιερωθει το ψηφιακο σήμα εδώ, ίσως δεν θα είναι πια Μικτής Ληψεως οπως τωρα, αλλα θα εχουν μονο τα Ψηφιακα, αφου στο μεγαλυτερο μερος της Ευρώπης ή και σε ολόκληρη Ευρώπη , ήδη από χρόνια θα εχουν πια «ξεφυγει» απο τους δέκτες μικτής λήψεως και θα έχουν μονο ψηφιακους δεκτες! Τα αυτοκινητα στην Ελλαδα αποτομα θα ερθουν με ψηφιακο συστημα ραδιοφωνου.
Κάπως έτσι νομίζω, και εντελως Αποτομα, και Άδοξα, θα ερθει και θα πεσει οριστικά η "αυλαία" των Ερασιτεχνικών Ραδιοφώνων, αλλά και παρα πολλών Επαγγελματικών Ραδιοφώνων στην Χώρα μας.
Και θέτω το ερώτημα...
Υπάρχει περίπτωση το Ερασιτεχνικό Ραδιόφωνο διατηρηθεί αλλά και να αναπτυχθεί, μεσα σε αυτές τις νομοθετικές κερδοσκοπικες «στρατηγικές», και τεχνολογικές εξελίξεις??
( Στο Επαγγελματικό δεν προβλεπω καποια πιθανότητα, για να «γλυτωσουν» το «ξεκαθαρισμα», και την επικράτηση, μονο των «Μεγάλων» στην Ραδιοφωνική «πιτα’, γιατι εχουν κυρίως εμπορικό- κερδοσκοπικο χαρακτήρα, ή και πολιτικο.)


Το Ερασιτεχνικό, όμως Ναι! μπορεί, αν συνειδητοποιήσουμε τα λάθη του παρελθόντος , δεν τα επαναλάβουμε, και αξιοποίησουμε «στρατηγικά» και ομαδικά, καποιες τεχνολογικές εξελιξεις, και αλλαγες που προκειται να γίνουν.

1) α) Δημιουργία νόμιμης συσπείρωσης όλων των ραδιοερασιτεχνών του ραδιοφώνου , μεσο ενός Συλλόγου, ο οποίος να έχει ως στόχο να διεκδικήσει με νομιμους τρόπους, ερασιτεχνικές ραδιοφωνικες άδειες, και ζώνες συχνοτήτων σε ΑΜ και FM, με όρους και κανόνες που να ειναι προς το συμφέρον των ραδιοερασιτεχνών και την υπεράσπιση των όσο το δυνατόν της Αυθεντικής Παραδοσιακής Τεχνικά και Μουσικά Εκπομπης, και για την διατήρηση και συντήρηση, της Ραδιοφωνικής Λαικής Παράδοσης, Κληρονομιάς, Κουλτουρας, και όσο το δυνατόν την αναδειξη και συντήρηση του Ραδιοφώνου, και της «Μαγείας» του.
(ιδιαίτερα για τα Fm πρέπει απο τώρα να «οργανωθεί η στρατηγικη» για την σταδιακή διεκδίκηση, λιγο πριν , και μετά, την απομάκρυνση των επαγγελματικων σταθμών .)
Ενας νομιμος και πληρης οργανωμενος Σύλλογος θα μπορέσει να διεκδικησει Νομιμα, και παλιες και Νέες Συχνοτητες ./Μπαντες, αλλά και αδειες και δικαιώματα.
Προσπαθωντας να πρωτοπορήσουμε ή να διεκδικησουμε χωρις νομιμη οργανωση, προγραμματισμο, και στοχους, θα κινδυνευουμε παντα να χανουμε οτι κερδίζουμε, αφου θα ειμαστε ανα πασα στιγμη «παράνομοι», ο καθενας μας θα «κινείται» και θα «πραττει» ξεχωριστά όπως νομιζει, και στο Τελος, «εν μια νυκτι» θα τους κλεινουν όλους, με συνοπτικες διαδικασίες και θα τα χανουν όλα.

β) Ο σύλλογος να Δημιουργήσει, και να Οργανωσει, μία και μόνο πληρως οργανωμενη και αρχειοθετημενη Ιστοσελίδα στο διαδικτυο, όπου εκεί να stremάρουν δωρεάν μόνο ραδιοερασιτεχνικοι σταθμοί , της επικράτειας, αλλά και μονο Ερασιτεχνικοι Διαδικτυακοί Μουσικοί Σταθμοί, ώστε όλοι οι Ερασιτεχνικοί σταθμοί να βρίσκονται σε μια και μονο σελιδα, ώστε όποιοι ακροατες επιθυμουν να τους ακουσουν διαδικτυακα, να ειναι ευκολο και προσιτό, και με μεγαλη συγκεντρωμένη ακροαματικότητα, και όχι οπως τωρα που οι σταθμοί ειναι διασκορπισμένοι και «χαμένοι» στο χαώδες διαδίκτυο, σε διαφορες σελιδες online ραδιοφώνων , servers, και πλατφόρμες, και δεν τους γνωρίζει κανείς, αλλά κυρίως δεν τους ακουει κανεις. Επισης η σελιδα να παρεχει συζητησεις, chat, forum, ανακοινωσεις, συμβουλες, νομους, κατασκευες, τεχνικά θεματα, υπηρεσίες και παροχές, τα πάντα!. Οτιδήποτε έχει σχεση με τον Ραδιοφωνικο – διαδικτυακό ερασιτεχνισμό σταθμών, όλα! σε μια και μονη σελιδα.!
γ) Ο σύλλογος να οργανωσει και να κανει όλες τις απαραίτητες προωθητικές ενεργειες, ανακοινώσεις και ενημερώσεις, προς τους Πολιτες – ακροατες πριν απο την «μεταπηδηση» στην Ψηφιακη πλατφόρμα, ότι με την έλευση των Ψηφιακων Ραδιοφώνων στην καθημερινότητά τους, να μην «πετάξουν» ή «ανακυκλωσουν» όλους τους Αναλογικους ραδιοφωνικους δέκτες τους, αλλά να κρατήσουν έστω και έναν αναλογικο δεκτη σε λειτουργία, γιατι το Αναλογικό Ερασιτέχνικό Ραδιόφωνο δεν «πεθανε»!, υπάρχει (απλά «κοιμοταν», επειδή βρισκόταν σε «κερδοσκοπικο-εμπορο-πολιτική Νάρκη» και έρχεται ,και παλι συντομα κοντά τους, και όποτε το επιθυμούν, να τους κρατάει συντροφιά στα Am και Fm. Γιατί ο Ραδιοερασιτεχνισμός ειναι Λαικός Πολιτισμος! και πρεπει να διατηρηθεί!!!
δ) Ο σύλλογος να διεκδικεί και να θεσπίζει συνεχως δικαιώματα, όρους , κανόνες , αλλά και απαλλαγές, όπως π.χ. απαλλαγή ή και μειωμενα τυχον πνευματικά δικαιώματα, γιατι σε μερικά χρονια ακομα και στο διαδικτυο προβλεπεται ότι θα «φιμωθεί» και θα εγκλωβιστεί τελείως απο αυτα.
ε) Συνεχή διεκδίκηση Ερασιτεχνικών Συχνοτήτων και στα Ψηφικά DAB, πριν να είναι μετά αργά, γιατι ο ραδιοερασιτεχνης παντα ακολουθεί και ακολουθούσε τις ερτζιανες εξελιξεις..... (απο ΑΜ > FM > DAB???). Αυτό θα μπορέσει να διεκδικηθέι, αν πρωτα υπαρξει ένας νόμιμος Σύλλογος, και Υλοποιηθεί η παρακάτω παράγραφος 2 .

2) Ειναι πιστεύω πολυ σημαντικό, απο τώρα κιόλας, και κυρίως οι Ραδιοερασιτέχνες που έχουμε καλες γνωσεις, χρονο, μεράκι, υλικά, όργανα, και περισσευει και κανα Ευρώ, να «Σηκωσουμε τα Μανίκια» και να «στρωθούμε» κυριολεκτικά!!!! και το Εννοώ, στην σχεδίαση και κατασκευή των Πρώτων Ψηφιακών (DAB) Ερασιτεχνικών Ραδιοφωνικών Σταθμών , ώστε για άλλη μια φορά, οπως στα ΑΜ και FM οι ΡαδιοΕρασιτέχνες να Πρωτοπορήσουν και στα DAB! ...ακόμα και μεσα σε αυτές τις νεες και «κoνσερβοποιημένες» πια τεχνολογικές εξελιξεις , που ενω ολοι αναμένουν τις έτοιμες Πανάκριβες «Plug&Play» συσκευες – dab πομπούς, να βγουν στον «αερα» , εμείς ως Ραδιοερασιτέχνες «οφείλουμε» πρώτα στον ευατό μας να αποδέιξουμε οτι μπορούμε να κατασκευάσουμε /υλοποιήσουμε ακόμα και αυτή την νεα τεχνολογική εξέλιξη , πολυ πιο νωρις , με τα «δικά μας χερια και μυαλό» και να αποδέιξουμε για άλλη μια φορά οτι οι «Ραδιοερασιτέχνες» είμαστε εδώ, παρών, και συνεχίζουμε.......οπως και οι παλιοτεροι, που ξεκινησαν με ιδιοκατασκευές με λυχνιες στα ΑΜ και μετέπειτα στα FM, και εξελιγθηκαν με τρανζίστορ και PLL στα FM και AM .......

3) Μην ξεχναμε οτι πρωτοπορώντας , συσπειρωμένοι , Οργανωμένοι, νόμιμοι, και με συνεχές πάθος και μεράκι για το χόμπυ, και κυρίως, να μην πεσουμε πάλι σε «λαθη» και «παραλείψεις» , υποσχέσεις και «παγιδες», του παρελθόντος, μπορουμε και να διεκδικησουμε οτι είχαμε «χασει» , αλλά και να κερδίσουμε πολλα περισσότερα, διατηρώντας ,και ίσως «αναδυώντας» , συναισθήματα, λαικό πολιτισμό, κουλτουρα, και ένα μεγαλο μερος της «μαγειας» του Ραδιοερασιτεχνικού Ραδιοφώνου, που εχει χαθει, και τεινει να «χαθεί» οριστικά στο «Χρονοντουλαπο της ιστορίας» ......αν δεν δραστηριοποιηθουμε το συντομότερο.
4) Μόνο οργανωμενα, συσπειρωμένα, και με νομική «πλάτη» μπορουν πια στο μελλον οι Ερασιτεχνες, σιγουρα και προδευτικα να μπορεσουν να διατηρηθουν και να διεκδικησουν, τα χωρις να τους χαρακτηρίζουν «Πειρατές» και παράνομους και να τους κυνηγουν. Μην ξεχνατε οτι τα κρατικά τεχνολογικά μέσα της «εύρεσης» σταθμών εχουν εξελιγθει πολυ τ ατελευταια χρονια,και οι κυρώσεις εχουν αυστηροποιηθεί.

Ευχαριστώ για την υπομονή σας
Ελπίζω όλα αυτά να σας φανηκαν χρήσιμα , να σας προβληματισαν, ίσως και να σας «αφύπνισαν», και να σας έκαναν να σκεφτείται πολυ πιο διαφορετικά, ή αδιάφορα, αλλά ίσως και πολυ πιο αισιόδοξα για το «χομπυ» που αγαπαμε, αλλά και τον λαικό πολιτισμό που προσφέραμε και προφέρουν ακόμα καποιοι στην χώρας μας.

Αποστόλης Τασούλας
Ραδιοερασιτέχνης
SV6GMQ – PR116

Πρέβεζα - Ιανουάριος 2017.

https://youtu.be/QBzSQaMx4js

Πηγή